رد شدن به محتوای اصلی

بودجه اي که ناگهان زياد شد

نويسنده: مجتبی محمودی
منبع: عصر ارتباط


بودجه اي که ناگهان زياد شد

18 بهمن 1388 - بازخواني اعداد و ارقام درج شده در لايحه پيشنهادي بودجه سال آتي مي‌تواند ما را به تاويل‌هاي متفاوتي رهنمون سازد که اين تاويل‌ها شايد بتواند چشم‌انداز برنامه‌ها و عملکرد دولت در بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات را نمايان کند. در يک نگاه کلي اگر به گزارش‌هاي ما از اعداد و ارقام بودجه‌اي مرتبط در بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات در همين شماره عصرارتباط نگاه کنيد، قطعا در مي‌يابيد که اين اعداد و ارقام نسبت به سال گذشته با افزايش معناداري مواجه بوده است. فارغ از اين‌که اين افزايش‌هاي معنادار تا چه اندازه مبتني بر برنامه‌هاي مدون و استاندارد پيشنهاد شده است و همچنين بدون توجه به اين چالش که درچشم‌انداز اقتصادي که پيش‌رويمان قرار دارد تا چه اندازه مي‌توان به جذب اين ارقام در بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات خوش‌بين بود؛ در نهايت مي‌توان دو نکته را استنباط کرد:

نکته اول: با توجه به نوع کاربرد‌هاي متفاوت فناوري اطلاعات و ارتباطات که طي ماه‌هاي گذشته در سطح اجتماع بروز و نمود پيدا کرد از همين‌رو نگاه مديران و تصميم‌سازان دولتي به فاوا متفاوت از گذشته شد؛ اين تفاوت هماني است که به صورت معنادار و مشهود در ارقام بودجه‌اي سال آتي خودنمايي کرده است. اگر طي سال‌هاي گذشته بخشي از چالش در بدنه دولت اين بود که پيش از هرچيز بايد ابتدا اهميت فناوري اطلاعات و ارتباط را براي مديران تبيين کرد اين ارقام نشان مي‌دهد ذهن و دل برنامه‌ريزان به ميزان تاثير فاوا يقين پيدا کرده است.

نکته دوم: قاعدتا اعداد و ارقام بودجه‌اي همواره اهداف مشخص را دنبال مي‌کنند. البته تاکيد مي‌کنم؛ منطقي است که اهداف مشخص و قابل پيگيري و نظارت را دنبال کند. اين‌که در واقعيت تا چه اندازه اين موضوع در بودجه‌هاي سنواتي خصوصا در سال‌هاي اخير مورد توجه بوده نکته ديگري است که اين‌جا به آن نمي‌پردازيم اما به هر صورت منطقي است اگر بگوييم اهداف به ميزان سهمي که از بودجه‌هاي ساليانه به خود اختصاص مي‌دهند به همان ميزان سطح اهميت خودشان را نمايان مي‌سازند. لايه‌خواني سطحي ارقام بودجه‌اي سال آتي نشان مي‌دهد يکي از مهم‌ترين اهدافي که در اين ارقام پيگيري شده بعد نظارتي فاوا است. در واقع بودجه‌ريزان و برنامه‌سازان با اين ارقام و افزايش‌هاي معنادار آن علاوه بر اين‌که نشان داده‌اند که اهميت فاوا را دريافته‌اند بلکه به دنبال استفاده بهينه‌تر از کارکردهاي نظارتي آن در تمامي شئونات هستند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نامداری، بی نیک نامی، به پشیزی نمی ارزد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

مردان کهن، مرزداران و پیشاهنگان، شرف و امنیت هستند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی مردان و زنان کهن، با مهر، همه زندگی خویش را به دیگران می بخشند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی مردان و زنان کهن، با مهربانی در بین مردم سرزمین خویش، همبستگی و دوستی می آفرینند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی مردان و زنان کهن، برآیند و پژواک پاکی و راستی هستند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی مردان و زنان کهن، در راه رسیدن به آرمان بزرگ، یک آن هم نمی ایستند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی مردمی که، نام نامداران و اساطیر خویش را پاک می کنند، فرزندانشان را بی پناه ساخته اند، فرزندان چنین دودمانی به نامداران کشورهای دیگر دل خواهند بست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی نامدار کهن، پیشوا و راهبر دوران هاست، سرشت او با آهنگ و خوی مردم سرزمین خویش، هماهنگ است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی نامداران و اساطیر کهن، پایه ها و ستونهای فر و شکوفایی کشورند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی نامداران هیچ گاه، خویش را گرفتار پاسخ به کج اندیشان نمی کنند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی نامداری، بی نی

سرگشتگی و حیرانی فرد گمشده در اخبار و رسانه

ارد بزرگ فیلسوف برجسته کشورمان در مورد سرگشتگی و حیرانی فرد گمشده در اخبار و رسانه می گوید : کسی که اندیشه اش بازیچه اخبار و رویدادهای گوناگون است هیچ گاه به آرمان و هدف زندگی خویش نمی رسد . سایت فلسفه و نگاه ارد بزرگ http://falsafeheorodbozorg.blogspot.com

کتاب سیصد جمله و بازار سنتی کتاب ایران در پایان راه

سیصد جمله مجموعه ای از سخنان قصار و کوتاه ارد بزرگ ، فردریش نیچه و جبران خلیل جبران برای مطالعه کتاب به چهار لینک زیر مراجعه کنید بخش نخست کتاب سیصد جمله از ارد بزرگ ، فریدریش نیچه و جبران خلیل جبران بخش دوم کتاب سیصد جمله از ارد بزرگ ، فریدریش نیچه و جبران خلیل جبران سیصد جمله - ارد بزرگ ، فردریش نیچه و جبران خلیل جبران بازار سنتی کتاب ایران در پایان راه امروز صبح عازم مرکز شهر و فروشگاه های کتاب خیابان انقلاب شدم بازار نشر هم قسمتی از پیکره ناقص فرهنگی ماست . با چند ناشر و کتاب فروش صحبت کردم . یکی از آنها می گفت تجدید چاپ ها براساس تیراژ واقعی فروش کتاب نیست. کتابی را در دست گرفت و گفت این کتاب از نشر اول آن است که مربوط به سال قبل است اما هم اکنون چاپ یازدهم آن هم آمده و در بعضی از کتاب فروشی ها هست . به او گفتم چطور ؟ اگر این کتاب این قدر فروش داشته که به چاپ یازدهم رسیده پس شما چطور نسخه اولیه آن را می فروشید و او در پاسخ گفت مسئله همین جاست چون این تیراژ را مردم نخریده اند بلکه سازمان های دولتی خاص بر اساس افکار خود نسخه های بسیاری را پیش خری